Søk

Lei av jobben? Start for deg selv! 

Mads Andersen forteller at mange sliter med markedsføring av egne tjenester. – De synes det er pinlig å snakke med folk og å promotere seg selv. Mitt råd er at det må du bare venne deg til (Foto: DNB) 

Skal høsten brukes til å etablere egen virksomhet? En av de største utfordringene er å tørre å promotere seg selv, sier "oppstartslos” Mads Andersen. 

– Det hjelper ikke å være en flink på det du driver med hvis ingen vet at du finnes, sier Mads Andersen. 

Tanken på å starte egen advokatvirksomhet, juridisk rådgivning eller kanskje noe helt nytt kan virke spennende, men for mange blir det med tanken. Slik trenger det absolutt ikke å være, men de mange problemstillingene og spørsmålene som dukker opp kan for mange virke utfordrende da det ofte dreier seg om ting de vanligvis ikke jobber med. 

– En generell utfordring er at folk som starter for seg selv er gode på tjenesten de skal tilby, men nå må bruke mye tid på å administrere en bedrift og ting de kanskje ikke er så gode på. Jurister har som regel valgt å studere jus fordi de er genuint interessert i faget, men når du starter for deg selv er du nødt til å være litt «tusenkunstner» i starten, sier Mads Andersen. 

Han jobber som «oppstartslos» i DNB og gir daglig råd til gründere og andre som vil starte egen bedrift. 

Andersen påpeker at som jurist er tiden din ekstremt verdifull, og på sikt vil du naturlig nok ønske å bruke minst mulig tid på det ikke-fakturerbare arbeidet. 

Han har imidlertid oppløftende statistikk for deg med en liten oppstartsdrøm i magen. 

– De bransjene hvor det er vanskeligst å lykkes er bransjer det er lav terskel for å gå inn i. Nettbutikker og små restauranter har for eksempel skyhøy konkursrate. I bransjer hvor det er et med begrenset antall som kan tilby en tjeneste er det flere som lykkes. Jurister er helt klart i den siste kategorien, sier han.

Hvem er kunden? 

Er du jurist eller advokat vet du gjerne hva du skal holde på med, og du vet kanskje allerede at det er et behov for den type tjenester. Andersen anbefaler likevel å tenke godt gjennom og få et klarere bilde av hvem kundene dine er og hvordan du skal nå dem. Tenk på hvem de er og hvordan du skal snakke til dem. Undersøk og se hvordan andre profilerer seg. 

For å finne ut om det finnes et marked for dine tjenester bør du snakke med folk. Ta kontakt med eldre og erfarne advokater. 

– Du kan også få en pekepinn ved å søke på nett, spesielt hvis du spesialiserer deg innenfor et område. Begynn med å søke på relevante ord, og hvis det dukker opp mange andre advokater som driver med dette tyder det på at behovet er der. Finner du ingenting kan det hende at du er først, men det er kanskje mer sannsynlig at det ikke er noe å hente, sier Andersen. 

Han forteller at mange sliter med markedsføring av egne tjenester. 

– De synes det er pinlig å snakke med folk og å promotere seg selv. Mitt råd er at det må du bare venne deg til. Husk at du har noe å bidra med – du kan hjelpe folk, men det hjelper ikke å være flink på det du driver med hvis ingen vet du du finnes. Dette er desidert den største utfordringen for de fleste som starter for seg selv, sier han. 

Vær pedagogisk

En god start er å skaffe seg en god webside. Den trenger ikke å være kjempestor og omfattende, men den må være stilren og profesjonell, påpeker Andersen. 

Den skal reflektere merkevaren i tillegg til å fortelle hvem du er, hva du gjør og hvordan folk kan komme i kontakt med deg. 

– Et godt tips er å skrive artikler og bloggposter om juridiske problemstillinger på en god og pedagogisk måte som folk forstår. Det vil gi deg flere besøkende, etablere autoritet og du får vist frem hva du kan. I tillegg vil det si noe om din evne til å forklare ting på en god måte. 

Oppstartslosen understreker at det er viktig å forberede seg godt slik at du har realistiske forventninger. Sett av penger så du har noe å leve av frem til inntektene kommer, og sett opp gode systemer for å gjøre ikke-fakturerbart arbeid så enkelt som mulig. 

– Et godt datasystem kan være dyrt og vanskelig å sette seg inn i, men dette er noe du kan sette deg inn i før du sier opp den gamle jobben. 

Før du setter ordentlig i gang bør du også lage en liten forretningsplan og et budsjett. Andersen pleier å anbefale å først sette opp et budsjett du mener er realistisk før du så setter opp et budsjett hvor du ser mer pessimistisk på det hele. 

– Vi pleier som regel å si at det siste faktisk er det mest realistiske. Nå er jurister kanskje litt mer kritiske av natur enn en del andre, men det er en fin øvelse likevel, sier han.

Mange som drømmer

Inger-Christine Lindstrøm er karriereveileder hos Juristforbundet og er ofte i kontakt med jurister som går med en drøm om å starte for seg selv. Selv for erfarne jurister med lang arbeidserfaring byr oppstart av egen virksomhet på helt nye utfordringer. 

Finnes det et marked for akkurat dine tjenester? Hvordan skal du gjøre deg synlig i markedet? Skal du starte opp helt alene eller sammen med noen? Hva vil det koste og hvordan skal du skaffe kapital? 

 – Det er mange spørsmål som melder seg i en slik prosess. Det ene er jo det rent praktiske som må ordnes, men så er det jo også dette med selve forretningsideen: hvem skal kjøpe tjenestene dine? sier Lindstrøm. 

En utfordring med å ikke ha et anerkjent firma i ryggen er at du i enda større grad er avhengig av kundenes tillitt. Det er helt avgjørende at folk opplever at du er god på det du leverer. 

– Å starte opp for seg selv krever både tid og utholdenhet, og du bør nok være innstilt på å jobbe mye og kanskje ikke tjene så godt i oppstartsfasen. Du må også være innstilt på å gjøre deg selv synlig og tilgjengelig i en mye større grad enn når du er «vanlig ansatt» et sted, sier Lindstrøm.

Snakk med folk!

Går du rundt med en gryende tanke om å starte for deg selv skader det i alle fall ikke å utforske mulighetene litt videre. Karriereveilederens anbefaler i liket med «oppstartslosen» å oppsøke mennesker som har gjort noe lignende. Snakk med mennesker og orienter deg godt i markedet. Kanskje dukket tanken opp i utgangspunktet fordi du så et udekket behov i markedet eller har en ide ingen andre har hatt før deg? 

Jurister og advokater som starter for seg selv vil i mange tilfeller ha noen klienter fra før. 

– Det er ikke noe galt i å be klientene sende andre med lignende behov til deg. Vær tydelig på hva du er interessert i og kan. Ta også kontakt med relevante aktører som kan sende henvisninger, som interesseorganisasjoner, fagforeninger og lignende. La dem vite at du finnes og hva du kan hjelpe med, råder Andersen. 

Skal du starte opp helt alene vil du også være avhengig av et nettverk og en mulighet til å kunne diskutere med andre. Å holde kontakt med tidligere studievenner og kollegaer er derfor også viktig.  

– Hvis du skal bruke jusen som grunnlag for å selge tjenester, og hvis du er en person som skal leve av kompetansen din, så trenger du et nettverk. Du trenger folk du kan spørre om ting – mennesker som komplementerer din kompetanse. Sjekk om det finnes et miljø du kan være en del av, og ikke bare tenk på hva de kan gjøre for deg, men også på hva du kan bidra med, sier Lindstrøm. 

Mye arbeid

Lindstrøm tror stadig flere jurister vil vurdere å starte noe eget. Mange opplever kanskje press og store endringer på jobben, eller ser et behov i markedet. Selv om mange velger å starte opp for seg selv etter noen år med erfaring som ansatt, ser også Lindstrøm at stadig flere kaster seg ut i det helt i starten av karrieren. 

– Du bør kjenne markedet du skal inn i ganske godt. Er det realistisk for deg å bygge seg opp på egenhånd? Mitt inntrykk er at mange starter for seg selv etter å ha jobbet i større eller mindre firmaer en stund først. De ser kanskje et spesielt behov og vet at de har tilgang på kunder, sier hun.  

Mads Andersen har inntrykk av at de fleste jurister ønsker å spesialisere seg innenfor ett felt, men at du også må tenke på hvor du skal starte firma. 

– Det er vanskelig å være god på alt og å kommunisere effektivt hvis du driver med alt. I tillegg ønsker folk ofte spesialister. På mindre steder vil det være litt vanskeligere å spesialisere seg, men til gjengjeld er konkurransen ofte mindre og det er lettere å nå frem til både beslutningstakere og kunder, sier han. 

Han avslutter med å påpeke at en fallgruve for nesten alle gründere og folk som vil starte eget firma er at de er en smule overoptimistiske. 

– En utfordring er at mange undervurderes hvor lang tid det tar å få nok klienter, hvor mye man må jobbe og hvor mye tid man må bruke på administrative ting i startfasen.  

Del & skriv ut: