Søk

Sterk økning i avviksmeldinger til Datatilsynet 

– Vi har også tidligere hatt muligheten til å ilegge gebyrer. Forskjellen er at det nå blir et helt annet nivå på gebyrene, sier Hallstein Husand i Datatilsynet (Foto: Åsa Mikkelsen) 

– Dette regner vi med har å gjøre med den nye lovgivningen, sier avdelingsdirektør Hallstein Husand. 

Den nye personopplysningsloven, som inneholder den såkalte personvernforordningen (GDPR), trådte i kraft 20. juli. Ifølge NTB har dette allerede gitt større pågang hos Datatilsynet. 

I fjor på samme tid hadde det kommet 189 avviksmeldinger til Datatilsynet, mens det så langt i år har kommet 499 – nesten tre ganger så mye. 

Avviksmeldinger er bedrifters og virksomheters egen varsling til Datatilsynet om brudd på reglene. 

– Dette regner vi med har å gjøre med den nye lovgivningen og at det stilles strengere krav, sier avdelingsdirektør for teknologi Hallstein Husand i Datatilsynet til NTB

Husand sier at Datatilsynet opplever at mange har satt i gang arbeid for å behandle personopplysninger riktig etter at GDPR er blitt mye omtalt i mediene. Og minner om at konsekvensene av å ignorere regelverket kan bli høye gebyrer. 

– Vi er bekymret for dem som ennå ikke har skjønt hvilke konsekvenser det har for dem, sier Husand. 

– Vi har også tidligere hatt muligheten til å ilegge gebyrer, og det er noe vi har brukt. Forskjellen er at det nå blir et helt annet nivå på gebyrene. 

Datatilsynet har foreløpig ikke fått inn noen nye saker hvor det har vært aktuelt å vurdere gebyr, ifølge NTB. 

Svindlere med falskt GDPR-tilsyn 

Del & skriv ut: